Zachęcanie do pracy siebie i swoich podwładnych

Ludzie interesu często zadają mi pytanie, w którym zwykle brzmi irytacja: „W jaki sposób mogę zachęcić ludzi do pracy i dlaczego muszę się czymś takim przejmować? Płacę dobrze, więc dlaczego mam tracić czas i namawiać ich do wykonywania tego, co już dawno powinni robić?” Dobre zarobki są, oczywiście, ważne, ale nie jest to jedyny powód, dla którego ludzie przychodzą codziennie do pracy. Oprócz wypłaty ludzie muszą mieć w pracy poczucie władzy i bezpieczeństwa, szacunek kolegów i przełożonych, nadzieje związane z karierą zawodową. Chcą czuć się częścią stada. Pracownicy, którzy nie czują takiego związku, często rezygnują z pracy. Same dobre zarobki nie zatrzymają ludzi w miejscu, z którym nic ich nie łączy. Pracownicy to największa inwestycja twojego przedsiębiorstwa. W żadnych interesach nie można sobie pozwolić na systematyczną utratę wartościowych ludzi.

Nie możesz zakładać, że ludzie, którzy do ciebie przychodzą, wiedzą od razu, co i jak robić, i że pragną to robić z całego serca. Menedżer powinien wiedzieć, w jaki sposób zachęcać ludzi do pracy, i zdawać sobie sprawę z tego, że umiejętne stosowanie bodźców jest ważnym elementem każdej pracy związanej z zarządzaniem.

Motywacja polega na zachęcaniu pracowników, by wykorzystywali zdolności twórcze, entuzjazm, energię i poczucie lojalności tkwiące w Mózgu Dinozaura, po to, by sukces odnieśli oni sami i ich przedsiębiorstwo. Oto kilka propozycji:

– 1. Sprzedawaj, nie rozkazuj. W każdym z nas tkwi zbuntowany nastolatek, gotów stawiać się, ociągać lub pyskować, kiedy daje mu się w pracy zbyt wiele bezpośrednich rozkazów. Ludzie wpadają w złość, kiedy mówi im się, co mają robić. Menedżerowie, którzy działają najbardziej efektywnie, rzadko wydają rozkazy. Wyobrażają sobie natomiast, że „sprzedają” pewne metody postępowania. Posługują się pochlebstwem, perswazją, przekupstwem i nagrodami dużo częściej niż oschłym: „Zrób to.”

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>