Wina w skali przedsiębiorstwa – kontynuacja

Zazwyczaj jedyną informacją na temat tego, jak i dlaczego dana decyzja została podjęta, są pamiętniki-pomniki wielkich biznesmenów, którzy dają nam do zrozumienia, że jedni ludzie po prostu to potrafią, a inni nie. Co to jest „to”? Słownictwo, które pozwala mówić o wewnętrznych procesach myślowych, jest bardzo ubogie. Wydaje się, że decyzje w dojrzałej postaci po prostu wyskakują z głów. Trzeba nie byle jakiej pracy, by odtworzyć drogę, którą umysł pokonał z taką łatwością. To zajęcie w sam raz dla historyka korporacji.

Co stanie się, na przykład, jeżeli założymy, że Bob to rozsądny człowiek i przyjrzymy się temu, co złożyło się na jego decyzję – jakimi informacjami dysponował i jak je wykorzystał? Czy nie możemy uczyć się na podstawie cudzych błędów zamiast karać za nie?

Można iść śladem cudzych decyzji i wiele się na ich podstawie nauczyć. Musimy jednak porzucić myśl, że popełnianie błędów świadczy o złym charakterze. Musimy posługiwać się naszą korą mózgową, nie tylko podejmując decyzje, ale i oceniając ich rezultaty.

Obarczanie winą powoduje wiele złych skutków w świecie interesu. Po pierwsze, powstrzymuje ludzi od podejmowania ryzyka. W świecie dinozaurów taka gra nosi nazwę „Osłaniaj tyły”. Gdy wynika jakaś nowa kwestia, wielu ludzi usiłuje czmychnąć tylnymi drzwiami i szuka sposobów, by wyrzec się projektu, na wypadek gdyby poniósł klęskę. Taka postawa powoduje rozłam wśród pracowników. Ludzie będą tamować przepływ informacji i chować coś w zanadrzu, by bronić się, jeśli sprawy przybiorą zły obrót, co oczywiście sprawia, że klęska staje się bardziej prawdopodobna.

Szukanie winnego wprowadza także często atmosferę paranoi i przyczynia się do destrukcyjnych działań Mózgu Dinozaura, na przykład prób wyeliminowania rywali w walce o znaczące pozycje. Wzmaga rywalizację wewnątrz przedsiębiorstwa, skutkiem czego staje się ono mniej odporne na rywalizację z zewnątrz. Przedsiębiorstwo cierpi, jeżeli nie stanowi jedności. W salach konferencyjnych słyszy się dostatecznie dużo metafor z dziedziny sportu, by uświadomić nam wartość pracy zespołowej.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>