Unikanie Reakcji Gada

Czy kiedykolwiek stanąłeś twarzą w twarz z rozjuszonym szefem, klientem lub kolegą? To nieprzyjemna sytuacja, która może okazać się zabójcza dla twojej kariery. Jedyny rzeczywisty sposób na zwycięstwo podczas kłótni w pracy polega na zakończeniu jej tak szybko, jak się da, przez okiełznanie Mózgu Dinozaura i racjonalne zamknięcie dyskusji.

Łatwo to powiedzieć, ale trudniej zrobić. Trudność dotyczy bardziej twojego mózgu niż zaistniałej sytuacji. Twój mózg został tak zaprogramowany, by reagować na agresję jednym z trzech zachowań: przystąpieniem do walki, ucieczką lub znieruchomieniem. Zgodnie z tym, czego nauczyliśmy się w rozdziale 4, taki program, czyli Reakcja Potrójnego U to relikt, który sięga czasów dinozaurów.

Biznes to nie dżungla. Zwycięża nie ten, kto wrzeszczy najgłośniej, lecz ten, kto najdłużej zachowuje spokój. Aby zyskać przewagę w kłótni, należy unikać schematów Reakcji Gada w następujący sposób:

Poproś o czas do namysłu. Nikt nie wpadnie w większą złość, jeżeli powiesz: „Poczekaj chwilę. Zanim odpowiem, muszę się zastanowić”. Taka przerwa często wywiera uspokajający wpływ także na drugą osobę.

Posłuchaj głosu serca. Dosłownie. Jeżeli serce zaczyna bić szybciej, bądź ostrożny. Im bardziej jesteś przejęty, tym gorzej myślisz i łatwiej ulegasz schematom Reakcji Gada.

Ogólnie, jeżeli tempo uderzeń serca przekracza sto na minutę, uważaj. Istnieje kilka sposobów, by je zmierzyć. Jeżeli biegasz lub uprawiasz aerobik, znasz odpowiednie metody. Najprostsza wskazówka dla pozostałych: jeżeli czujesz, że serce bije szybko, uspokój się. Inne oznaki nadmiernego pobudzenia zostały przedstawione w rozdziale 4. Znajdź czas i uczyń wysiłek, by się uspokoić. Weź głęboki oddech, policz do dziesięciu, zrób wszystko, co się da, by zmniejszyć napięcie.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>