Techniki zwalczania stresu

Jak należy postępować ze stresem? Wszystkie omówione tu postawy wobec życia, które podnoszą odporność na stres, nie muszą być wrodzone. Można się ich nauczyć i codziennie ćwiczyć. Badania wykazują, że ludzie, którzy przyjmują takie postawy i starają się je zastosować, są znacznie bardziej odporni na wszelkiego rodzaju napięcia.

– 1. Miej pozytywny stosunek do życia. O tym, czy dane wydarzenia twojego życia okażą się stresujące i czy doświadczysz negatywnego napięcia, decyduje twój sposób postrzegania tych wydarzeń. Źródłem problemów nie jest świat sam w sobie, lecz twoje przekonania o świecie.

Ci, którzy przetrwali i ci, którzy odnieśli sukces, podzielają zwykle pogląd, choćby i błędny, że to, co się z nimi dzieje, zależy od nich samych.

Nie ma potrzeby, bym o tym mówił, skoro kupiłeś tę książkę i czytasz ją. Na pewno wierzysz, że możesz zrobić coś, co poprawi twoją sytuację.

– 2. Trzymaj się podjętej decyzji. Zdecyduj, że rezygnacja nie jest żadnym wyjściem. Kiedy dokonasz wyboru, przyjmij go z radością. Najlepsze decyzje powstają, kiedy zostaną już podjęte.

– 3. Traktuj niepowodzenia jako wyzwania, nie zaś jako nieszczęścia. Niech rządzi tobą kora mózgowa, nawet gdy masz zmartwienie. Omijaj rejony Mózgu Dinozaura nazwane: „Boli? Sycz!” (To hasło Logiki Jaszczurów omówiliśmy w rozdziale 8.)

Większość tradycyjnych poradników na temat stresu zaleca, by ograniczyć ilość zadań, które sobie stawiasz. Wydaje się jednak, że ludzie naprawdę odporni na stres znaleźli sposoby, by wykorzystywać nowe sytuacje jako odpowiedź na niepowodzenia w innych sferach życia oraz metodę pracy nad sobą.

– 4. Ćwicz, stosuj odpowiednią dietę, dbaj o siebie. Jest, oczywiście, ważne, by w przypadku stresu stosować się do wszystkich zaleceń, o których mowa w poradnikach. Dbaj o swoje ciało, a ono zadba o ciebie.

– 5. Znajdź czas na rozrywki. Śmiech i humor mogą wyzwolić cię od myślenia Mózgiem Dinozaura. Mózg Dinozaura nie ma poczucia humoru. Nie uważa niczego za śmieszne, ponieważ brak mu odpowiedniego wyposażenia. Świat gadów jest śmiertelnie poważny. Twoje ciało dostraja się do twojego śmiechu, co obniża poziom napięcia.

– 6. Opanuj technikę obniżania napięcia fizjologicznego na życzenie. Naucz się, czym jest relaks i jak go stosować. Technika, którą posługuję się najczęściej, wykorzystuje defekt centralnego układu nerwowego tego, że mózg nie jest w stanie odróżnić rzeczywistości od fantazji. Zazwyczaj, kiedy myślisz o sytuacji, w której czujesz się zrelaksowany i spokojny, twój mózg potrafi oszukać ciało tak, iż uwierzy ono, że należy zareagować odprężeniem się. Chcesz spróbować?

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>