Poskromienie Mózgu Dinozaura

Załóżmy, że masz spięcie z szefem. Musisz nie tylko poskromić odruchy swojego Mózgu Dinozaura. Martwi się także twoja kora mózgowa – i przed konfliktem, i po nim, odtwarzając zaistniałą sytuację. Ponieważ twój mózg nie jest w stanie stwierdzić, czy to, co się dzieje, jest rzeczywistością czy fantazją, reakcja fizjologiczna jest taka sama. Twój system pozostaje w napięciu przez dwadzieścia cztery godziny na dobę. To dlatego stres związany z pracą stanowi taki problem. Możesz przerwać pracę w biurze, ale zdarza się, że psychicznie nie jesteś w stanie oderwać się od sytuacji, która wywołuje w tobie napięcie. Odczuwasz stres i całą gamę dolegliwości związanych z Reakcją Potrójnego U nie tylko wtedy, gdy dochodzi do spięcia, ale i rano przy śniadaniu, w samochodzie, w drodze do domu, wieczorem przed telewizorem i po północy, kiedy nie możesz zasnąć. Wewnętrzna telewizja twojego umysłu nieustannie nadaje jeden ze swoich najbardziej przerażających programów.

W rozdziale 18 dowiemy się, jak posłużyć się tym defektem centralnego układu nerwowego, by obniżyć poziom napięcia. Przyjrzymy się także metodom, dzięki którym stres staje się mniej uciążliwy. Rozważmy teraz trzy schematy obronne Mózgu Dinozaura. Wszyscy posługujemy się tymi trzema reakcjami w różnym stopniu, ale pewni ludzie mają swój własny styl, który polega na wykorzystaniu jednej z nich.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>