Podpuszczanie część 3

Larry odkrył, że manipulując innymi pracownikami tak, by go atakowali, może zjednać sobie szefa równie łatwo, jak dobrą pracą. Kiedy padał ofiarą ataku, którego nie sprowokował, odnosiło się wrażenie, że jest jedynym rozsądnym facetem na sali. Następowało odwrócenie uwagi od jakości i możliwości wykonania planu i przeniesienie jej na emocje menedżerów. Nawet gdy plan zawodził, Larry mógł zawsze powiedzieć, że byłby skuteczny, gdyby ludzie „postępowali zgodnie z programem.” Posługując się Mózgiem Dinozaura, możesz czasem oszczędzić pracy wielu ludziom.

Kiedy starszy menedżer skupił się rozsądnie na pracy Larry’ego, potrafił wykazać jej bezsens w taki sposób, w jaki nie mógłby tego zrobić, gdyby wrzeszczał. Podpuszczanie jest także ulubioną techniką prowadzących wywiady i egzaminatorów. Na początku starają się oni wydobyć z ciebie jak najwięcej informacji, by później wykazać twoją niekonsekwencję. Posługują się twoimi słowami wyrwanymi z kontekstu, celowo źle zrozumianymi, przekręcają twoje wypowiedzi i błędnie cytują. Stawiają sobie za cel zadanie ci pewnego pytania, którego klasycznym przykładem jest: „Czy przestał pan już bić żonę?”. Niezależnie od twojej odpowiedzi, stawia cię ona w złym światłe.

Manipulatorzy potrzebują informacji na temat twoich uczuć i zachowań

Zachowaj spokój. Mów powoli. Jeżeli musisz zastanowić się przez chwilę, nie spiesz się. Gdy manipulator jest osobą impulsywną, twoja przerwa na myślenie rozwścieczy go i zmusi do zachowań sterowanych Mózgiem Dinozaura, dzięki czemu znajdziesz się w lepszej sytuacji. Dostarczaj tylko niezbędnych informacji. Odpowiadaj tylko na zadane pytania. Jeżeli nie musisz podawać żadnych konkretnych danych, udzielaj wymijających odpowiedzi.

Manipulatorzy potrzebują informacji na temat twoich uczuć i zachowań po to, by przejąć nad tobą kontrolę. Im mniej wiedzą, tym mniej mogą zaszkodzić. Liczą na to, że, okazując zainteresowanie, skłonią cię do wynurzeń i dostarczenia im mnóstwa potrzebnych wiadomości. Jeżeli tego nie zrobisz, mogą zapytać cię wprost, zdradzając w ten sposób swoją strategię i pozwalając.tobie z kolei postawić pytanie: „Dlaczego chcesz to wiedzieć?”

Zadawaj pytania – nie takie jednak, które zdradzą mu twoje zamiary, jak to: „Nie konsultowałeś tego z klientami, prawda?”. Ogólnie rzecz biorąc, lepiej informacje otrzymywać, niż ich dostarczać.

Zwróć uwagę na przebieg rozmowy. Każda rozmowa zawsze ma przebieg i treść. Treścią jest to, co mówimy, przebiegiem – sposób mówienia. Mając do czynienia z manipulatorami, myśl mniej o tym, co rzeczywiście mówią, a więcej o tym, co i jak usiłują zrobić. Mają oni nadzieję, że skupisz się na szczegółach, podczas gdy sami zakradną się i zaatakują cię od tyłu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>