Odporność na stres część 2

Można nauczyć się odporności, postępując w taki sposób, jakby patrzyło się na życie oczyma tych menedżerów. Udawanie, że panujemy nad sytuacją, jest równie dobre, jak panowanie nad sytuacją.

Niestety, badania wykazują także, że ludzie, którym odporność na stres jest najbardziej potrzebna, bronią się zwykle przed zmianami, które mogłyby im pomóc. Czytają rozdział taki jak ten i reagują nań, myśląc: „Zrobię to jutro” albo: „Wszystko to wiem, ale w moim przypadku to nic nie da”, albo: „Nie mam czasu”. Źródłem tych wszystkich wymówek jest ta część Mózgu Dinozaura, która usiłuje bronić cię przed nowymi pomysłami.

Pewne metody walki ze stresem są szczególnie szkodliwe dla zdrowia, ponieważ – na dłuższą metę – powodują wzrost poziomu napięcia. Natychmiast przychodzi na myśl alkohol i narkotyki. Do tych strategii należy także wpadanie w złość, roztrząsanie problemu po to, by znaleźć winnego, organizowanie pracy tak, by nie można jej było nigdy zakończyć (syndrom pracoholika) oraz unikanie trudności w pracy przez zapominanie lub odsuwanie ich na dalszy plan z powodu nadmiaru innych zajęć.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>