Co masz robić, jeżeli jesteś nadmiernie impulsywny?

– 1. Naucz się mierzyć swoją pobudliwość. Posłuchaj bicia serca. Wraz z podnieceniem wzrasta liczba jego uderzeń. Jeżeli biegasz lub uprawiasz aerobik, wiesz, jakie powinno być tętno podczas odpoczynku (u mężczyzn przeciętnie siedemdziesiąt dwa, u kobiet siedemdziesiąt osiem). Jeżeli uprawiasz takie ćwiczenia, wiesz także, jak dyskretnie zmierzyć tętno. Ci, którzy prowadzą siedzący tryb życia, powinni usiąść i odpocząć, gdy poczują, że wali im serce. Bądź ostrożny, podejmując decyzje w takim stanie. Inne oznaki podwyższonego poziomu stresu to sztywnienie karku, ból głowy, drgawki, ucisk w piersi i nadpobudliwość ruchowa.

– 2. Naucz się rozpoznawać sygnały przeciążenia. Zachowania pewnego rodzaju, myśli, a nawet sny mogą świadczyć o tym, że Mózg Dinozaura wykazuje nadmierną aktywność. Są to zwykle zachowania, które wydają się nienaturalne lub zgoła dziwaczne ludziom doświadczającym tego. Do charakterystycznych znaków ostrzegawczych należy zapominanie różnych rzeczy, osobliwe pomyłki (wkładanie filofaxu do lodówki, zamykanie biura kluczykami od samochodu, nucenie dyskotekowych przebojów) lub zmiany emocjonalne i fizyczne, takie jak bóle głowy, problemy żołądkowe, wilczy apetyt i nocne koszmary. Musisz wiedzieć, że nadmierny stres źle wpływa na twoje decyzje. W rozdziale 18 znajdziesz bardziej szczegółowe informacje na temat walki ze stresem i sposobów rozpoznawania jego różnych postaci.

– 3. Naucz się paru technik relaksu. Informacje na ten temat są ogólnie dostępne i obejmują autohipnozę, medytację, ćwiczenia, odnowę biologiczną oraz sztuki walki. Każdy, kto zajmuje się interesami, powinien umieć odprężyć się wtedy, kiedy tego potrzebuje, i rozpoznawać różnicę między stanem zrelaksowania i podniecenia. Musisz opanować zdolność tłumienia reakcji fizjologicznych zależnie od potrzeb, kiedy zauważysz u siebie wzrost napięcia. Wielu ludziom wystarcza, że usiądą, zaczną głęboko oddychać, odzyskają jasność umysłu i postanowią, że odstąpią od wszelkich działań, dopóki się nie uspokoją. Ta technika zostanie szczegółowo omówiona w rozdziale 18.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>