Autoreklama

Wymień teraz swoje trzy najważniejsze osiągnięcia zawodowe. Kiedy skończysz, wymień swoje trzy największe umiejętności. Jeżeli nie różnisz się od innych ludzi, serce bije ci w tej chwili szybciej, twój oddech stał się krótki i płytki, może nawet zacząłeś odczuwać pustkę w głowie. Słowem, Reakcja Potrójnego U. Dlaczego tak się dzieje? Być może, zareagowałbyś jeszcze gorzej, gdybym polecił ci wyobrazić sobie, że przedstawiasz listę własnych osiągnięć swoim współpracownikom lub, Boże uchowaj, swojemu szefowi. A jednak nie wpadłbyś w panikę, gdybym poprosił, żebyś wymienił pięciu ostatnich prezydentów Stanów Zjednoczonych.

Dlaczego mówienie dobrze o samym sobie stanowi tak wielki problem? Niejasne uczucia zażenowania i zagrożenia towarzyszące takiej sytuacji powstają w Mózgu Dinozaura. W rozdziale 5 zajmowaliśmy się przeważnie osobnikami wysoce agresywnymi, którzy nieustannie rywalizują ze wszystkimi, by nieco szybciej wysunąć się na czoło. W takich sytuacjach większość z nas trzyma się na uboczu, chcąc uniknąć szaleńczego tempa. Wolimy trzymać się stada, które idzie naprzód własnym rytmem. Nasz Mózg Dinozaura ostrzega nas, że autoreklama to akt agresji, zapowiedź obalenia systemu i wepchnięcia nas na niebezpieczną drogę szybkiego ruchu.

Negatywne odczucia związane z robieniem szumu wokół własnej osoby są charakterystyczne zwłaszcza dla profesjonalistów działających na własne konto. Większość z nas uważa, że sprzedawanie samego siebie jest poniżej naszej godności, że powinniśmy dobrze robić to, czego się nauczyliśmy, a świat legnie u naszych stóp. Kto jednak ma wiedzieć, co potrafimy, jeżeli nikt o nas nigdy nawet nie słyszał? Ta tabliczka na drzwiach wejściowych jest niesamowicie mała.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>